Jak přibližovat architektonickou a urbanistickou tvorbu

Diplomová práce se zaměřuje na nové možnosti přibližování architektury a urbanismu pomocí nových digitálních technologií. Práce se také věnuje a úzce zaměřuje na tvorbu edukačních materiálů pro výstavu dle RVP (Rámcový vzdělávací program) a ŠVP (Školní vzdělávací program).

V současné době se nabízí nové možnosti, jak přiblížit architekturu jinak. Díky novým technologiím se otevírají nové možnosti a nové způsoby prezentace architektury. Jedním z nich je použití nových digitálních technologií, jako je AR (augmentovaná realita) a VR (virtuální realita) které umožňují duplikovat či rekonstruovat a postavit tak architekturu ve virtuálním světě. Koncept výstavy „Barokní Polabí“ tyto nové technologie aplikuje ve svém online i offline prostředí výstavy. Zaměřuje se na prezentaci barokní architektury a barokní krajiny v Lysé nad Labem. Koncept kombinuje virtuální prohlídku s digitálními interaktivními instalacemi, vnitřní a venkovní expozicí – exkurzí do terénu.

Dotazníkové šetření pedagogů ze základní školy v Lysé nad Labem, identifikovalo témata architektury a urbanismu v RVP a ŠVP vybrané školy. Analýza dotazníků také identifikovala klíčové oblasti zájmu pro vzdělávací aktivity. Na základě těchto poznatků byl navržen koncept edukačního programu pro I. stupeň, který je přizpůsoben různým věkovým kategoriím.

Náročnost edukačního programu je rozdělena do tří úrovní: 1 úroveň (Mateřská škola (předškolák) – 1 třída) 5-7 let, 2 úroveň (2–3 třída) 7-8 let ), 3 úroveň (4–5 třída) 9-10 let. Edukační program je rozdělen do tří tematických okruhů, které jsou součástí každé úrovně: Okruh č. 1 Urbanismus a architektura – Co najdu ve městě?, Okruh č. 2 Moje okolí – hrabě Špork, baroko v detailu – parkovné úpravy, barokní architektura, Okruh č. 3 Barokní krajina.

Diplomantka zpracovala prototyp I. úrovně edukačního programu s názvem „Co najdu ve městě?“. Kromě toho byl vytvořen koncept modifikace tohoto edukačního programu na samoobslužné pracovní listy. Diplomantka je autorkou koncepčního, textového a grafického řešení prototypu předmětných edukačních pomůcek včetně manuálu.

Autor

Andrea Řečinská

student
Arts Management