Téma „vlny času“ mě inspirovalo k zaměření se na období paleolitu, které považuji za klíčové pro počátky lidského umění. Během studia dostupných materiálů mě zaujala výstava Nejstarší šperky a ozdoby těla v Moravském zemském muzeu. Součástí expozice byla antropologická rekonstrukce šamana z Brna, doplněná instalací šperků nalezených v jeho hrobě na ulici Francouzská. K tomuto nálezu mám osobní vztah, protože se nachází nedaleko mého bydliště.
Z předchozí spolupráce s Moravským zemským muzeem vím, že účel těchto kostěných ozdob je stále předmětem dohadů – mohlo jít o korálky, knoflíky, nebo jiné předměty každodenní potřeby. Ve své práci jsem se rozhodla vycházet z představy čelenky, přičemž jsou kostěné prvky nahrazeny korálky.
Tento úkol vznikl v rámci soutěže Master of Crystal od firmy Preciosa.
Hřebínek nemusí být vnímán pouze jako módní doplněk, ale také jako symbol slz, zejména politických vězňů, kteří byli nuceni pracovat v naprosto nelidských podmínkách v lágru v Minkovicích. Ten byl strategicky umístěn vedle areálu továrny Preciosa, která vězňům neposkytovala dostatečné ochranné pomůcky pro práci s křišťálem.
Běžnou praxí bylo omezování stravovacích dávek, fyzické napadání, umisťování do OVKT a ZO, šikana na pracovišti, ponižování, systematická dehonestace a fyzické týrání. Majitel firmy Ludvík Karl se k těmto skutečnostem nikdy plně nepřihlásil a dodnes je zamlčuje. Většinu svého majetku získal během privatizace a později byl oceněn státním vyznamenáním od Miloše Zemana.





