Design knižních obálek

Při tvorbě obálek děl Karla Čapka jsem experimentovala s překrýváním, texturami krepových papírů, jejich následným skenováním a tvorbou nejrůznějších kompozic. Cílem bylo promítnout do vizuální podoby obálek skutečnost, že se jedná o divadelní hry (dramata), a zároveň tento žánr naznačit prostřednictvím jemu příbuzných prvků přímo na obálce knihy. Ve všech třech návrzích se na zadní straně objevuje motiv půdorysu jeviště nebo místa, kde se děj odehrává. Zejména Matka a R.U.R. silně spjaté s konkrétním místem. Půdorys na obálce R.U.R poukazuje na ostrov, který je posléze obsazen roboty, Matka půdorys bytu, v němž se celý příběh odehrává a Bílá nemoc nese na obálce motiv ulic zasažených chorobou.

Přední strany obálek jsou perforované, přičemž tyto „puntíky symbolizují jednotlivé postavy hry. Jsou rozmístěny záměrně tak, aby reflektovaly jejich osudy nebo vzájemné vztahy v rámci příběhu. Každý otvor nese počáteční písmeno příslušné postavy. Díky výčtu celých jmen na klopě obálky lze po přečtení knihy jednotlivé postavy snadno identifikovat.

Autor

Monika Olivová

student
Ateliér Grafický design