Rodinné táboření / Za lasami, za gorami, za dolinami

Rodinné táboření je poměrně známý fenomén, představující jistou formu (relativně krátkodobého) spolubytí v přírodě mimo běžný domov. V takovémto prostředí jsem byla vychovávána od mých dvou let a stalo se přirozenou součástí mého života. Přestože název evokuje zážitky s nejbližšími příbuznými, nejedná se o trávení času pouze s krví spřízněnými příslušníky, ale o pobývání v kruhu několika spřátelených rodin.

Díky mým rodičům a jejich kamarádům jsme se dostali do komunity lidí, kterým je blízká výchova a pobyt v přírodě. Společně jsme poté každé léto trávili dva týdny na zelené louce, kde čistá příroda s indiánskými týpí a hořícím ohněm vždy tvořily fascinující romantické kulisy k zcela běžným aktivitám obyčejných lidí z města. 

V mých dvaceti pěti letech, po účasti na dvaadvaceti letních táborech pro rodiče a děti si zpětně uvědomuji, jak formativní pro mě tyto akce byly. Utvářející vliv jsem pociťovala nejen co se mé osobnosti, ale také tvorby týče. K představení tohoto fenoménu a konkrétní skupiny využívám rodinný, dvacet let se budující archiv, který jsem zhruba od roku 2010 pomáhala tvořit.

Až kýčovitě působící atmosféra okolní přírody s látkovými příbytky, se na těchto akcích přirozeně a neúmyslně stává denním chlebem. To se společně s pocity přijetí, soudržnosti, ale i nabíjejícího odpočinku a rozjímání v samotě, které ve mně toto společenství a letní tábory vyvolávají, snažím předat svým výstavním souborem. Jeho součástí je i vlastnoručně šitá deka, jež diváka zve k ulehnutí, prohlížení knihy či pozorování hvězd s čelovkou. Je vytvořena z táborových triček, získaných v průběhu let. Ta jsem každoročně využívala pouze dva týdny a po zbytek roku mi ležela ve skříni. Rozhodla jsem se jim proto dát nový život a tyto pro mě důležité předměty přetvořit v obraz inspirovaný určitými přírodními scenériemi.

Autorskou publikaci koncipuji jako „fotografický tábornický deník,“ ve kterém se snažím chronologickou cestou zachytit esenci tohoto konkrétního společenství. Snímky jsou navíc doplněny o ručně psané popisky, kresby, či jiné záznamy, a dohromady vytváří celek, který dovoluje jít více do hloubky a jež je velice úzce propojen i s výstavním souborem.

Autor

Rozálie Jirásková

student
Ateliér Reklamní fotografie