REDESIGN MATEŘSKÉ ŠKOLY QOČNA

Cílem této práce bylo navrhnout interiérové řešení tří tříd v prostorách mateřské školy Qočna. Každá třída je určena pro jinou věkovou skupinu dětí a nese specifický název i vlastní vizuální a významový koncept. Při návrhu jednotlivých místností jsem se snažila přizpůsobit prostor potřebám dané věkové kategorie. Zadání mimo jiné určovalo umístění pracovních stolů v blízkosti oken pro zajištění dostatečného denního světla, vytvoření prostoru s velkým množstvím nástěnek a navržení rozvojových zón odpovídajících věku dětí.

Celý koncept prostoru vychází z motivu počasí jako metafory vývoje dítěte – od slunečného začátku přes deštivé, přechodné období až po spojení všech barev v podobě duhy. Jednotlivé třídy jsou uspořádány v logické návaznosti jak podle vývojových fází dítěte, tak i symbolického významu použitých barev a prvků. Mým cílem bylo vytvořit prostor, který je nejen přehledný a bezpečný, ale zároveň inspirativní a podněcující k objevování, tvořivosti a hře.

Slunečná třída je určena pro děti ve věku 2,5 až 4 roky a navštěvuje ji 24 dětí. Interiér je laděn do teplých žlutých odstínů, které podporují pozitivní a energické vnímání prostoru. Dominantním prvkem je tvar kruhu, symbolizující slunce i pocit bezpečí. Prostor je rozdělen na hrací a spací část, nechybí koutky pro rozvoj motoriky, prolézačky ani úkryty pro soukromí.

Nad návrhem „Slunečné“ třídy jsem přemýšlela tak, že jsem chtěla vytvořit prostor s atmosférou, která by působila svěže, vzdušně a přirozeně – jako slunečný den v letním lese. Chtěla jsem, aby prostor evokoval lehkost a teplo slunce, přírodu a radost z objevování. Důležitým prvkem jsou „chaloupky“, které slouží jako místa pro hru i odpočinek a zároveň podněcují fantazii dětí. V prostoru hojně využívám materiál dřevo, který přináší do interiéru teplo, texturu a propojení s přírodou.

Dešťová třída pro děti ve věku 4 až 6 let (rovněž 24 dětí) pracuje s kombinací modré a oranžové. Modrá reprezentuje déšť, oranžová slunce, které po dešti slabě prosvítá. I zde je prostor rozdělen na dvě místnosti – herní a spací. Děti mají možnost pečovat o vlastní květiny umístěné na parapetech a součástí vybavení je i logopedické zrcadlo. Rozvojové koutky jsou zde již přizpůsobeny větší samostatnosti a odpovědnosti dětí.

Při návrhu Dešťové třídy jsem měla v plánu vytvořit prostor inspirovaný deštivou přírodou. Chtěla jsem použít modrou a bílou barvu jako symbol mraků a deště. Do interiéru jsem plánovala zakomponovat prolézačky a koutky, kde se děti mohou schovat, a také logopedická zrcadla pro trénink řeči. Celý prostor jsem chtěla přizpůsobit věku dětí a navodit atmosféru, ve které po dešti vždy vychází slunce.

Duhová třída pro 12 dětí ve věku 6 až 7 let je určena pro předškolní přípravu. Jedná se o jednotřídní prostor bez samostatné spací části. Třída propojuje barevnost i motivy předchozích prostorů a nabízí zóny pro práci, odpočinek a interaktivní výuku.

Inspirací pro tuto třídu bylo spojení slunce a deště, při kterém vzniká duha. Chtěla jsem, aby tato atmosféra byla v prostoru cítit, a proto jsem se rozhodla použít pestré barvy, které jsem vyvážila šedou, aby místnost nepůsobila příliš zmateně. Zároveň jsem přemýšlela nad tím, co všechno dítě v předškolním věku potřebuje, a snažila jsem se do prostoru začlenit prvky, které by ho mohly lépe připravit na školu.

Autor

Tereza Jiříková


Ateliér Tvorba Prostoru