Aplikace věnovaná sebepoznání

Mou odpovědí na semestrální úkol s názvem “IDENTITA” je koncept interaktivní aplikace věnované sebepoznání.

Koncept reaguje na otázku hledání své vlastní identity v této digitální době, ve které mladí lidé velkou část času tráví právě na mobilu. Zdravá lidská identita ale nemá ve zvyku se vyvíjet ve vakuu, ale pomocí druhých lidí. Pomocí vztahů s druhými, které nám nastavují zrcadla toho, kým jsme. Cílem mé aplikace je poskytnout nástroje a techniky, jak sám sebe více poznat. Ale mimo to obsahuje i výzvy k interakci s dalšími lidmi, především s našimi blízkými.

Znát sám sebe nám pomáhá si mnohem snáze uvědomit paletu našich vloh, schopností, ale i myšlenek a emocí a to, jak tyto věci přímo ovlivňují náš život. Poznávání vlastní identity je celoživotní dobrodružný proces a je zásadní pro osobní i profesní úspěch. Čím dříve sami sebe ale poznáme a naučíme se pracovat se svými emocemi, vlohy a nedostatky, tím více se můžeme ve svém životě na něco z toho zaměřit a kultivovat to nebo změnit. Je to takový aktuální mindhack, který může zkusit kultivovat i každý z nás, kdykoliv a kdekoliv a dopomohla by k tomu právě má aplikace.

Věnovala jsem se tématu čistě z psychologického hlediska, a při své rešerši tématu jsem narazila na mnoho zajímavého obsahu, který by se dal promítnout do aplikace. Nejzajímavější pro mne byly poznatky psychoanalytika Erika Eriksona o osmi fázích vývoje identity člověka a inspirovalo mne to k tomu, zaměřit se více na pátou fázi (dospívání a adolescence), která je právě o hledání vlastní identity.

Hledání vhodného výstupu předcházela obsáhlejší rešerše tématu, na základě které jsem vytvořila obsah aplikace. Ten jsem rozčlenila do tří jednotlivých tematických celků, a to: “Sebeuvědomění”, “Objevování vlastní osobnosti” a “Jaké jsou tvé potřeby”, ze kterých se skládá hlavní rozcestník aplikace. Z něho se pak uživatel může proklikat do menu druhého stupně, tedy k jednotlivým podsekcím, které obsahují konkrétní techniky a cvičení.  

Některé sekce jsou čistě edukativního charakteru, například sekce “jak si nastavit zdravé hranice s druhými”. Některé jsou interaktivní a chtějí po uživateli krátké zamyslení se nad odpovědí, kterou by vepsali přímo do aplikace. Uživatel zde narazí i na výzvy a podněty k interakci s druhými lidmi kolem sebe. Například sekce o objevování vlastní osobnosti obsahuje jednu z technik “Zeptej se blízké osoby, jak tě vnímá”, která vyzývá k fyzické interakci s blízkými a prohlubování vztahů s nimi. 

Jelikož má cílovka jsou mladí lidé, volila jsem pro aplikaci spíše svěží, mladý vizuální jazyk s důrazem na výraznou typografii. Mladý jazyk jsem se snažila promítnout i do copy, kde jsem používala právě formu tykání, protože působí důvěrněji a je mladým bližší.

Zdroje mé rešerše:

Autor

Markéta Babková

absolvent
Ateliér Digitální design